Tænk dine behov ind i specifikationerne

Som indkøbsansvarlig i en mindre speditørvirksomhed, har jeg ofte set talrige eksempler på, hvordan der bliver købt ind til virksomheden uden at tænke situationen ordentligt igennem. Det kan ske på alle fronter fra at købe forkerte sæber eller til noget så vigtigt som personalets kantine. I en speditørvirksomhed kan I nok regne ud, at sådan et område som kantinen er af helt essentiel karakter!

Vi har set utallige eksempler på, at der er blevet købt dårligt ind hertil, så vi hurtigt har fået udstyret ødelagt ved ellers helt almindeligt brug.

Først var der mikroovnen, der blev overophedet. Så var der Opvaskemaskinen, der kalkede til og gik i stykker på rekordtid, og så endelig var der kaffemaskinen – eller skulle jeg sige maskinerne – der bare ikke kunne følge med, når der skulle brygges til termokander eller hele termokopper.

Heldigvis endte vi med, at gøre op i kroner og øre, og vi kunne hurtigt se, at det var bedre at ofre mere på holdbare løsninger, end at købe middelmådig kvalitet, som alt for hurtigt ville gå i stykker.

Eksempelvis købte vi en industri kaffemaskine i en dansk butik kaldet Aroma Coffee i stedet for en traditionel – og sikkert ellers ganske fin – model. Det var en glimrende løsning, for under andre omstændigheder havde vi sikkert bare købt en dårlig løsning og set den brænde sammen hurtigt. Men industrimodellen er hårdfør og bygget til at køre ofte og meget. Så når speditørerne nu vil have en kop kaffe eller fylde hele termokanden, så er det ikke længere et problem. De stiller bare kanden under den flotte nye kaffeautomat til industri, og så sker der ellers ting og sager på ingen tid. Så speditørerne er glade og vi har fået overført princippet til alle indkøb, så det gælder lige fra sæbedispenserne til støvsugere og firmabiler. Det hele fungerer nu.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *